TomTom GPS Horloge
Eenvoud en Dutch Design juweelEind september 2013 introduceerde TomTom hun product voor de groeiende markt voor sport horloges. Natuurlijk TomTom waardig, een horloge met GPS, maar met een verfrissend nieuwe aanpak qua ontwerp. Een paar maanden en heel wat updates verder is het tijd om onze ervaringen te delen.
De lancering van het nieuwe horloge aan de Bosbaan in Amsterdam was daags voor vele regenbuien en dwarrelende bladeren. Niet een ideaal moment als sport product introductie. Twee sport vedettes van wereldnivo, Lornah Kiplagat en Annamarie Thomas namen de Nederlandse gadgetpers mee op een sport oefening. Voor deze sportkanonnen stelde het stukje hardlopen en fietsen niets voor. Gelukkig was er geen zwemmer om dat onderdeel ook samen te beleven. Het horloge is namelijk gericht op de specifieke sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen. Binnen op de loopband rennen is ook mogelijk, maar dat stelt natuurlijk GPS matig niet veel voor.
Eenvoud is waar alles om draait met het TomTom sport horloge. Allereerst het fysieke ontwerp. Geen gedoe tijdens het sporten met matig werkende touch schermpjes of andere aanraak gevoelige oppervlakten. Het horloge heeft een fysieke knop onder het horloge met een kantelschakelaar die omhoog, omlaag, links en rechts in te drukken is. In het hart van deze schakelaar zit de GPS ontvanger. Bij normaal gebruik is zo de GPS ontvangst het snel gefikst . Dankzij de tuimel schakelaar is de bediening direct en duidelijk. Het horloge zit in een prettig te dragen band. Het kan er echter uit gedrukt worden om zo in de lader te plaatsen. Deze lader is ook de verbinding met Mac of PC. Voor gebruik op de fiets heeft TomTom een geniale houder gemaakt. Een soort rubberen elastieken houder is eenvoudig en doeltreffend. Qua industrieel ontwerp is het TomTom sport horloge een juweeltje. Slim, doordacht en met aandacht voor detail en kwaliteit afgewerkt.
De menu’s van het horloge zijn erg gemakkelijk en basaal gehouden. De vormgeving van de gebruikersinterface is ook uniek en een toonbeeld van Dutch Design. Van de vele horloges die er op de markt zijn, is er geen enkele die zo intuïtief is in te stellen en te gebruiken. Een groot gemis is echter het ontbreken van Nederlands in de interface. Dat moet voor een Nederlandse bedrijf toch niet zo moeilijk zijn? Er waren wat meer kleine tekortkomingen in de functionaliteit van het horloge, maar die zijn allemaal inmiddels met bijna tweewekelijkse updates, verholpen. Bij elke update werd het horloge stabieler, sneller en wat rijker aan functionaliteit. Het best is de uitbreiding met een stopwatch. Dat is toch iets wat op een horloge hoort te zitten. Dit TomTom horloge ontbeert, zoals vrijwel de horloges van alle concurrenten, een tijdzone weergave. Juist voor sporters die reizen en dit horloge als reishorloge willen gebruiken is een tweede tijdzone aanduiding gewenst. Zo simpel en geen sporthorloge fabrikant die daar blijkbaar het nut van inziet. De accu duur van het horloge is wel voldoende om een week er mee te lopen en twee sportactiviteiten te registreren.
Sinds een paar weken is er nu ook een fraai vormgegeven iPhone app voor het horloge. Dankzij deze app is geen computer meer nodig om de gegevens uit te wisselen met platforms zoals Runkeeper en MyFitness. Het liefst ziet TomTom dat we allemaal hun platform MySports gaan gebruiken. Wat het merk wil is op dit punt lang niet altijd wat een gebruiker wil. Tegenwoordig snappen consumenten echt wel wat een locked-in strategie is en zijn open platformen daarom populairder. De synchronisatie via de app of computer gaat vlekkeloos en snel. Het resultaat is niet veel anders dan wat andere platforms tonen; een kaartje, en de geregistreerde gegevens. Natuurlijk is er de snelheid, maar wanneer we de sensors van TomTom gebruiken kan dat ook hartslag zijn, of voor fietsen de candans. De hartsensor en snelheid/candans sensor wordt in het pakket of los verkocht. Er zijn twee versies van het horloge. De Runner en MultiSport. Met de Runner is het horloge alleen geschikt voor binnen en buiten hardlopen. De MultiSport versie is ook in te zetten voor fietsen en zwemmen. Op de fiets is het horloge op het stuur met de slimme houder erg praktisch. Het display toont alle info waar andere producten vaak een veel groter scherm voor nodig hebben. De TomTom candans/snelheidsensor is erg praktisch. Waar veel andere merken dit met twee producten oplossen, heeft het ontwerp team van TomTom een elegante oplossing ontworpen.
Qua hardware, gebruikers interface en accessoires ,niets anders dan lof. De prijs is ook nog eens redelijk. Toch zal het horloge niet voor iedereen het perfecte sport horloge zijn. In veel specifieke hardloop en fiets routines zijn er andere oplossingen die populairder zijn en een marktaandeel hebben waar het lastig is om met dit concept van eenvoud binnen te komen. Daarbij is het ontbreken van de inzetbaarheid voor generieke sporten een echte blunder. Wat nou als je wilt skeeleren, schaatsen, skiën, roeien en ga zo maar door. Ook bij die sporten is het handig om een GPS track en snelheid statistieken te hebben. Maar je wilt dat met de naam van jouw sport zien en niet foezelen met een andere naam. Het zou zo gemakkelijk zijn om twee vrije velden in de interface op te nemen, waar je jouw sport in kan zetten. TomTom zou dan met die info ook inzicht krijgen waar het horloge nog meer voor ingezet wordt en de sensoren voor de meest andere populaire toepassingen optimaliseren. Wie weet is dat wandelen of zeilen. TomTom heeft zichzelf klem gezet met zo gericht een horloge te willen positioneren. Als je dan de website en alle documentatie leest, is het nog niet duidelijk in welke versie nu de hoogtemeter zit.
ConclusieHet TomTom Sport Horloge is een juweeltje in product ontwerp en gebruiksgemak. Helaas is de eigenzinnigheid van de product ontwikkelaars doorgeslagen door andere sporten uit te sluiten en Nederlands maar te vergeten. Met een paar software aanpassingen heeft dit horloge wel de kans om het hart van elke sporter te veroveren. Runners, fietser en zwemmers zullen geen spijt van dit horloge krijgen.
De Runner editie is verkrijgbaar vanaf 169 Euro
De MultiSport editie is verkrijgbaar vanaf 199 Euro