April Gadget | The Gadgetman


TomTom-RIDER-5-Angle


TomTom Rider 3e generatie


drie keer is scheepsrecht
In 2006 leverde TomTom de eerste prima GPS oplossing voor motorrijders: de Rider. Inmiddels zijn we in 2013 bij de derde generatie aanbeland. Garmin is inmiddels de standaard onder motorrijders geworden. De reden is heel simpel; levenslange kaarten updates (met kleine lettertjes) en relatief gemakkelijk routes delen. TomTom heeft te lang deze twee argumenten genegeerd, maar de derde generatie Rider lijkt dat goed te maken met nog een extra feature: kronkel wegen.

In 2006 leverde TomTom de eerste prima GPS oplossing voor motorrijders: de Rider. Inmiddels zijn we in 2013 bij de derde generatie aanbeland. Garmin is inmiddels de standaard onder motorrijders geworden. De reden is heel simpel; levenslange kaarten updates (met kleine lettertjes) en relatief gemakkelijk routes delen. TomTom heeft te lang deze twee argumenten genegeerd, maar de derde generatie Rider lijkt dat goed te maken met nog een extra feature: kronkel wegen.

De eerste Rider van TomTom was een verademing. Met een zwaar verouderde motor kon je gemakkelijk racemonsters bijhouden die zonder TomTom reden. Met een TomTom heb je immers zicht op de route die er aan komt; is deze bocht vol te nemen en uit te accelereren of niet. De racers zonder TomTom moesten het op zicht doen. Dat was de ervaring in 2006. Maar de GPS drong snel door in motorland. Garmin kwam met de Zumo lijn en andere nieuwe spelers, zoals GoClever, kwamen ook op de markt. Er ontstond echt keuze en het makkelijk kunnen uitwisselen van routes en niet telkens moeten betalen voor een kaart update, gaven de nekslag aan de TomTom Rider. Snel werd de Rider een rariteit onder de Zumo-logen. De tweede generatie Rider had een beter bevestigingssysteem. TomTom had namelijk begrepen dat de bevestigingssystemen van RAM mounts zo’n beetje de standaard waren geworden en omarmde dit systeem. Het rubberen bevestigingssysteem van de eerste generatie was daarmee verleden tijd. In het apparaat was er echter te weinig veranderd om de markt naar zich toe te trekken.

tomtom-rider-gps


Rider 2013 troeven
Anno 2013 introduceert TomTom de derde generatie Rider. Deze past naadloos op de bevestiging van zijn voorganger. Allereerst valt op dat het apparaat breder is. Het voelt als de overgang van een 4:3 beeldverhouding naar 16:9. Dit past veel beter bij de moderne interfaces die we gewend zijn. De informatie is ook beter tijdens het rijden afleesbaar. Het hoofdmenu is ook veranderd. Hoewel TomTom voor hun corporate marketing nu de payoff “Where you want to be” hanteert, begrijpt het drommels goed dat het bij motorrijden meer om de route gaat dan enkel het doel. In het hoofdmenu vind je dat terug in de drie keuzes; Plan route, voor A naar B navigatie; Plan een kronkel route, voor de route met veel bochten en als derde optie route beheer. Voor het plannen van een route van A naar B is niet veel fantasie nodig. Dat is waar de GPS het meest voor gebruikt wordt. Nieuw is wel de rijstrook aanduiding bij afslagen. Op de meest ingewikkelde knooppunten van snelwegen krijg je een realistische 3D-weergave van het knooppunt te zien, zodat je veilig en ontspannen kunt blijven rijden. Het wordt pas écht leuk bij de kronkelwegen optie van TomTom. Geef het doel in en de Rider komt met voorstellen om lekker bochtig naar het doel te rijden. Veelal worden snelwegen dan vermeden. Je krijgt diverse opties met duidelijk de lengte van de route en de verwachte tijdsduur. Natuurlijk kan je de meest bochtige route plannen en dan wanneer het tijd is om op te schieten de snelle route verder pakken naar het doel. In mijn provincie heb ik al heel wat nieuwe wegen ontdekt dankzij deze kronkelweg optie. Nieuw is ook de slimmere navigatie die je niet meer met de kortste route door allerlei woonwijken stuurt. Wat precies het algoritme is dat TomTom toepast, wil of kan de voorlichter niet kwijt, maar het is duidelijk dat motorrijden met de kronkelwegen optie een fantastische nieuwe beleving geeft aan het motorrijden. Ook voor een uurtje of twee in de regio.

TomTom ITB-Tyre

Tyre
Ook het belang van delen van routes heeft TomTom goed begrepen. Voor het downloaden van routes maakt TomTom gebruik van Tyre software op PC en web. Hiermee haakt TomTom aan bij een open systeem wat door een Nederlander ontwikkeld is. Ook gebruikers van andere GPS systemen kunnen via Tyre routes delen. Maar TomTom voegt ook een nieuwe functie toe; delen van routes via Bluetooth. Het enige nadeel is dat dit enkel gaat tussen TomTom Riders van dezelfde 2013 generatie. Waarom heeft niet iemand bij TomTom een app gemaakt waarmee je de telefoon gebruikt als middel om routes uit te wisselen? Hopelijk staat er spoedig een ontwikkelaar op die dit maakt. Je gaat immers niet met een pc op reis.




TomTOm Europe
Levenslang
TomTom heeft met de Rider 2013 een fraaie nieuwe update van hun motor navigatie. Een groot beeldscherm, kronkelwegen navigatie en bluetooth delen van routes zijn belangrijke troeven. De belangrijkste troef is de levenslange gratis update van kaarten. Dat betekent 4 maal per jaar een officiele update en dagelijkse updates door de TomTom gemeenschap die map-share gebruikt om samen kaarten beter te maken. In de updates zitten ook de POI informatie maar ook de flitsers. Het prettigst is de redelijk accurate aanduiding van de maximale snelheid, maar daar kan tegenwoordig ook een kwartaal of dagelijkse update niet meer tegen op. De levenslange update geldt overigens voor de levensduur van het product. Hiermee hanteert TomTom dezelfde kleine letterjes als de concurrentie. TomTom geeft geen richtlijn aan of dit de technische of de economische levensduur betreft. Tijd zal het leren.

Accountbeheer
Naast alle pluspunten is er één domper op de feestvreugde voor TomTom fans. Allereerst is het oppassen geblazen wanneer je een eerdere versie van de Rider gebruikt. Bij het aansluiten van de Rider aan de computer vraagt de software of je al een account hebt. Voer je dan jouw account in, dan zet de software alle rechten van je oude Rider over naar de nieuwe. Een nadeel is dat jouw oude Rider vanaf dan rechtenloos is. Geen updates meer en geen extra’s die je al gekocht hebt. TomTom heeft een zwaar verouderd account denken. Per account is maar één stuk hardware mogelijk. Heb je bijvoorbeeld voor jouw iPhone TomTom allerlei extra’s gekocht, dan geldt dat niet voor je Rider. Het geheel is echt niet anno 2013 en klantonvriendelijk. TomTom kan een voorbeeld nemen aan Google en Apple waar al jouw rechten van al je hardware aan één account gekoppeld is en overdraagbaar naar meer apparaten. Het uitgangspunt is dat de gebruiker meer producten kan gebruiken, maar niet simultaan. Voor TomTom gebruikers is het nu dus raadzaam om per apparaat een nieuw account met apart emailadres aan te maken om niet met een rechtenloos apparaat te blijven zitten.

Conclusie
In 2006 leek TomTom met een 600 Euro GPS navigatie de troeven in handen te hebben ten opzicht van de concurrentie die 1200 Euro kostte. Er is veel gebeurd in 6 jaar tijd. Garmin lijkt de standaard geworden dankzij een opener systeem en geen abonnementen model. TomTom komt nu met een Rider voor 400 Euro met een groot beeldscherm, unieke kronkelwegen optie, makkelijk delen van routes en levenslang gratis nieuwe kaarten. Dat lijkt een winnende configuratie, maar de concurrentie ligt op de loer. TomTom zou snel met een app moeten komen om routes online met je smartphone te vinden en die zo draadloos in je Rider te laden. Dan hebben de Garmin rijders een reden om over te stappen. Nu moet de kronkelweg optie het doen. Dat is wellicht te weinig om te switchen. Voor nieuwe aanschaf is de TomTom nu zeker de betere keuze dan een Zumo.
Clicky Web Analytics