TomTom Rider, top navigatie


TOMTOM-RIDER-2015


TomTom Rider

Nieuwe verbeterde motor navigatie


TomTom behoeft geen uitleg. In de motorwereld was TomTom één van de eerste met een fraaie gps voor motorrijders. Waterdicht, weerbestendig en geschikt voorbediening met handschoenen. Toch zijn andere merken, met name Garmin, er in geslaagd heel veel marktaandeel te veroveren. De Rider 400 moet dit veranderen. Weer innoveert TomTom op veel punten. Maar zijn het de juiste en is het genoeg om de standaard voor motorrijders te zijn?

De TomTom Go 6000 is zonder twijfel de beste routeplanner op de markt. Een duidelijk display, fraaie nieuwe interface en altijd de laatste kaart, verkeers- en flitser informatie. In 2013 overtuigde TomTom met dit product ons zo zeer dat de dure ingebouwde gps in de auto al bijna twee jaar niet gebruikt wordt.

Op de motor heeft TomTom een fraaie oplossing in de Rider 5. Het zal echter motorrijders opvallen dat Garmin toch echt wel de standaard is geworden. Vooral omdat het uitwisselen van routes zo gemakkelijk is met een Garmin. De prijs en beschikbaarheid en levenslange kaartupdates deden de rest. TomTom wil met de Rider 400 dit recht zetten.

TomTom-rider-spannende-route

Vormgeving
Allereerst heeft de fysieke vormgeving een ware metamorphose ondergaan. Het apparaat is veel dunner, lichter en voelt super aan in de hand. De vormgeving geeft tevens meer grip. De achterkant is ontworpen voor de nieuwe houder. Op deze houder kan de unit roteren. Een kwart slag naar links en een kwart slag naar rechts. Zo kan je de route nu ook in Portret stand bekijken. Het scherm past de rotatie aan, zoals we dat al jaren op smartphones gewend zijn. De nieuwe houder betekent wel dat Rider gebruikers toch alles moeten vervangen. Zelfs het stekkertje is veranderd. Dit betekent dan alles vanaf de accu opnieuw moet worden aangesloten. Aangezien wij niet zelf wilden prutsen hebben we de motor naar de dichtsbijzijnde Motoport dealer gebracht. Voor 130 Euro zal de nieuwe Rider netjes gemonteerd op de BMW F800R. De slankere vormgeving maakt tevens dat we nu meer zien van ons display. Eigenlijk is de nieuwe vormgeving een verademing. De oude Rider voldeed prima, maar nu de nieuwe op het stuur zit, zie je direct diverse voordelen die de upgrade en montage rechtvaardigen. De Rider 400 is ook in de auto te gebruiken. Er is nu een speaker ingebouwd die duidelijk de aanwijzigingen vertelt. Op de motor is dat natuurlijk niet te horen tenzij je de Bluetooth functie gebruikt met een helmkit. Als accessoire is een autohouder te koop. De Rider is ook voor fietsers en wandelaars te gebruiken. Je moet dan wel in de instellingen even dit aangeven. Omdat de nieuwe Rider makkelijk in een binnenzak past, zien we de Rider echt als een vervanger van alle navigatie in een gezin. De praktijk moet echter wel uitwijzen hoe lang de accu het volhoudt. Dat is van belang voor een stadswandeling of een fietsroute. Natuurlijk kan de Rider niet echte fiets en wandel navigatie systemen vervangen, maar het is een aardige extra functionaliteit.

TomTom-Rider-Routes

Gebruik
De interface is geheel in lijn met de nieuwe interface die TomTom eind 2013 aan de wereldpers toonde. Lekker fris en eigenlijk was TomTom Apple al voor met platte iconen. Een nieuwe route inplannen gaat prima en een route met meer tussenpunten was al makkelijker dan op een Garmin, maar is nu echt nog sneller te realiseren. Op het display tik je plaatsen aan en een route of rondrit is zo gemaakt. Natuurlijk zijn ook met het toetsenbord plaatsen aan een route toe te voegen. Vervolgens is de route ook nog eens snel te exporteren. De nieuwe Rider koppelt met de smartphone en haalt via de smartphone verkeers- en flitser info op. Dit is dus anders geregeld dan met de ingebouwde sim in de Go 6000. Met die autonavigatie krijg je nooit data kosten. Ook niet in het buitenland. Omdat de Rider 400 de data via de telefoon binnenhaalt is het wel oppassen geblazen. Er zijn apps voor iOS en Android waarmee het data gebruik op specifieke apps te beperken is. Het zou mooi zijn als TomTom het datagebruik meld op de Rider. Dat hebben we zo snel nog niet kunnen vinden in de statistieken.

TomTom had al op de Rider de fantastische functie om via kronkelwegen te bereiken. Keer op keer hebben we ons laten verrassen en vaak was het resultaat een puike route. De rijders met andere merken navigatie wilden ons vaak volgen omdat de gegenereerde routes vaak leuk zijn. TomTom heeft deze functie verfijnd in de Rider 400. De mate van kronkeligheid is in te stellen maar nu ook de keuze of je de bergen in wilt. Nu hebben we dat nog niet kunnen testen, maar het nut is helder. We houden je zeker op de hoogte hoe het gebruik in de bergen bevalt.

Het allerbelangrijkste wat in het gebruik opvalt is het waanzinnige scherpe en heldere scherm. Niet voor niets zat in het oude ontwerp een opstaand randje om wat schaduw op het display te werpen. Dat heeft de nieuwe Rider totaal niet nodig. In alle omstandigheden is het display fantastisch af te lezen. De nieuwe kleuren help daar ook nog eens bij.


Routes
De routes die de Rider 400 zelf genereert zijn top en daar kunnen veel andere merken een puntje aan zuigen. De live informatie tijdens het rijden is uniek in kwaliteit en echt een meerwaarde. Een minpuntje is de keuze voor TyrePro als uitwisselingsplatform van routes. Het is weliswaar een multibrand platform maar enkel voor Windows. Mac gebruikers kunnen dus niets met de gratis gebundelde licentie. Bovendien is op reis een laptop niet het eerste wat je meeneemt. Kom op TomTom, we leven in de tijd van tablets en smartphones. Dat nemen toerders wel mee. Waarom geen app waarmee je via bluetooth routes met een app kan uitwisselen. Het navigatie merk die dat snapt zou wel eens het marktaandeel naar zich toe kunnen trekken.
Conclusie
De TomTom Rider 400 is een serieuze optie voor elke motorrijder. Het eventueel ombouwen is de moeite waard. Levenslange kaartupdates inclusief ongeëvenaarde verkeers- en flitserinformatie zijn sterke troeven van TomTom. Het nieuwe ontwerp is fantastisch in alle opzichten. Robuust, dun, licht en met een zeer helder scherm. Uitwisseling van routes met andere navigatiesystemen moeten we nog ontdekken, maar zal doorslaggevend kunnen zijn voor toerrijders.

De TomTom Rider 400 kost inclusief levenslange kaartupdates en verkeersinformatie inclusief flitser 399 Euro.
Clicky Web Analytics